Een echte Achterhoeker! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Shauni Schreurs - WaarBenJij.nu Een echte Achterhoeker! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Shauni Schreurs - WaarBenJij.nu

Een echte Achterhoeker!

Door: Shauni

Blijf op de hoogte en volg Shauni

24 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Goedenavond allemaal,
Afgelopen week heb ik mijn eerste stageweek in groep 3 gehad. Het begon maandagochtend al erg vroeg. Onze buurjongen had gezegd dat wij minstens een uur van te voren weg moesten gaan, want anders zouden we in de file komen te staan en natuurlijk te laat komen! Dit is iets wat wij de eerste dag niet wilden. Maar een uur van te voren leek ons erg vroeg, dus wij dacht we gaan zes uur weg, dan zijn we echt wel kwart voor zeven op stage. We reden weg en keken elkaar al aan er was werkelijk waar niemand op de weg, zelfs geen zwerfhond! Gelukkig konden we er wel om lachen, maar nog voor tien over zes waren we al op stage! We moesten dus nog wel even wachten voordat we de school in konden. En één voordeel we wisten dat we dinsdag in ieder geval niet meer om kwart over vijf ons bed uit zouden moeten.

De Albert Schweitzer is een grote school met ongeveer 730 leerlingen. De eerste dag was wel wennen, maar ik had ook meteen een uitstapje naar Sea Aquarium. Dit was erg leuk, al moet ik zeggen ik heb niet veel gezien omdat ik toch nog redelijk veel op de kinderen aan het letten was! De dolfijnenshow is me wel goed bijgebleven en die vond ik ook mooi om te zien! Maandag had ik voor één dag nog 29 kinderen in de klas, want één leerling uit groep 3 zou naar groep 4 gaan, dus vanaf dinsdag had ik nog maar 28 kinderen in de groep. Niet alle leerlingen heb ik deze week al gezien, omdat er veel kinderen zijn met waterpokken en dus niet op school komen.
De eerste dag heb ik nog niet veel van het onderwijs gezien, dat vond ik wel jammer want Judith had echt al verhalen hoe het er bij haar in de klas aan toe gaat, erg leuk om dit ook te horen!
Wel had ik meteen een goede indruk van mijn mentor. Zij liet me de hele school zien en vertelde me ook al erg veel, ook vertelt ze me erg veel over de kinderen. Hierdoor weet ik ook al veel van de kinderen.
We vonden dat we het na onze eerste stagedag wel verdient hadden om uiteten te gaan. De week ervoor hadden we een tentje gezien, waar op maandag stamppot andijvie te krijgen was. Hier had Judith veel zin in, dus wij dachten we gaan hier heen! Wat bleek dat was nu niet het dagmenu. Nu waren alle pizza’s 15 gulden. Naja dan maar een pizza dachten we. Normaal ben ik niet zo van de ‘speciale’ pizza’s, maar ik dacht waarom zou ik ook niet gewoon de duurste nemen. Dus ik nam de duurste pizza en hij was nog lekker ook, haha!
Dinsdag zou ik dan de eerste dag ‘echt’ onderwijs zien. Ik moet zeggen dit vond ik toch nog wel even wennen en ook aan de omgang moet ik nog even wennen, maar ik weet zeker dat dat helemaal goed komt. Vorig jaar heb ik ook in groep 3 stage gelopen, maar hier gaat het toch nog wel iets anders.
Op het moment dat de bel gaat, gaan wij als leerkrachten naar buiten. De kinderen maken hier een vaste rij en zo staan de jongens achter elkaar en ook de meisjes staan achter elkaar. Zij geven je een hand en zeggen: ‘’Goedemorgen juf.’’ Wanneer de kinderen naar huis gaan geven zij ook de leerkracht weer een hand en zeggen zij tot morgen.. Als een kind te laat komt dan moet het eerst naar de juf lopen en de juf een hand geven en zeggen: ‘’Goedemorgen juf.’’ Iets wat ik in Nederland niet vaak zie.

Ik heb veel verschillende kinderen in de groep, van echte Antilliaanse kinderen tot kinderen met heel erg blond haar. Het is ook erg grappig om die blonde kinderen met een Antilliaanse accent te horen praten. Waar ik de tweede dag wel meteen tegen aan liep, was dat sommige kinderen mij niet goed kunnen verstaan. Ik versta de kinderen ook niet altijd even goed, maar een aantal moest wel lachen om mij zij vinden dat ik grappig praat. Ook kwamen er al een aantal Nederlandse ouders bij mij om te vragen of ik uit het oosten of uit Almelo kwam. Ik dacht altijd dat mijn accent nog wel meeviel, maar dat valt hier dus wel even flink op!
Deze week heb ik mij ook voorgesteld en mochten de kinderen mij verschillende vragen stellen. Ik kreeg vragen als: ‘’Wat voor kleur heeft jouw huis in Nederland?’’, ‘’Heb je al eens sneeuw gezien?’’ of ‘’Heb je al eens geschaatst?’’ Vooral bij de laatste twee vragen kreeg ik als antwoord: ‘’Waaauw, echt waar juf?!’’ De kinderen kennen hier sneeuw alleen maar van foto’s natuurlijk en schaatsen zien zij alleen op tv, dus voor hen is dat heel bijzonder. Zelf had ik hier nog niet eens zo over nagedacht, maar ik vond het dan ook goede vragen!
Vandaag hadden we nog een dagje vrij van stage, omdat er hier kindercarnaval is! We hebben dan ook goed gebruik gemaakt van ons vrije dagje en zijn naar Saint Tropez geweest. Het zwembad met daarachter als uitzicht de zee, waauw echt heel erg mooi!
Morgen ga ik mijn eerste les geven en ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat. Ik wil het lezen met de kinderen meteen op een iets andere manier gaan doen, dus ik vraag me wel af hoe de leerlingen hierop gaan reageren.

Naast de ‘’drukke’’ stagedagen hebben wij ook nog genoeg vrije tijd. Tot nu toe konden we altijd rond 1 uur wel weg van stage. Meestal is het nog even nakijken en dan gaan. Dus elke middag hebben we nog kunnen zonnen en natuurlijk zijn we ook weer naar verschillende feestjes geweest.
Donderdag zijn we ook nog naar de Grote Knip, bij Westpunt geweest. Echt mooi om te zien hoe helder het water hier is. Maar toen we daar waren ging het regenen, gelukkig werd het later weer droger en konden we op het strand blijven liggen. Maar ook hier kom je onderweg dingen tegen die je in Nederland niet op de weg tegenkomt. Kippen, geiten en ezels lopen op straat. Ook gaan de kippen echt niet aan de kant ik moest er met een boog omheen rijden.

Verder hadden we hier natuurlijk beneden bij de appartementen al wel salamanders, hagedissen en enorme ratten gezien. Gelukkig wonen wij boven en hebben wij geen last van al die beesten, naja tot nu toe nog niet! De salamanders en hagedissen vind ik buiten ook niet echt vies meer, maar de ratten die zijn zo groot dat blijven smerige beesten.
Vrijdagochtend werd ik alleen wakker en ging even naar de badkamer, toen ik terugkwam zat er een gekko of salamander of weet ik veel wat het was op mijn deur, maar ik begon niet eens te gillen hoor! Ik dacht Judith slaapt nog, dus ik moet stil zijn. Ik deed de buitendeur maar open, want het was wel heel warm. Toen ik terug kwam, was dat beest natuurlijk weg. Die avond kon ik dan ook echt niet slapen, want ik had de hele tijd het gevoel dat er een beest bij me in bed lag, haha! Tot nu toe heb ik hem niet weer gezien en ik hoop ook dat dat zo blijft!
Zaterdag wilden we graag de zonsondergang bij Zanzi zien en dit hebben we dan ook gedaan, daarna hebben we ook nog even lekker een drankje gedronken. (Naja Judith vond het niet echt om te drinken, haha!) Zaterdagavond waren wij onderweg naar Bermuda en Judith had haar gordel weer eens niet goed zitten. Op een gegeven moment zegt zij tegen mij shit politie, dus zij doet haar gordel snel goed. We stonden bij de stoplichten stil en de auto kwam naast ons staan, deed zijn raampje open. De stoplichten gingen weer op groen dus wij wegrijden. Het was geen politie maar security en hij zei: ‘’Dames, waar gaan jullie vanavond heen?’’ dus wij netjes zeggen dat we naar Bermuda gingen waarop hij zei dat hij hier ook heen ging en wenste ons een fijne avond! Hier kan dat ook allemaal gewoon. We moesten er ook nog wel om lachen. Eenmaal bij Bermuda aangekomen was het Neon Party en wij zagen allerlei meiden die hun gezicht erg mooi hadden, dus wij dachten dat willen wij ook! Eerst was Judith aan de beurt en ze deed iets totaal anders dan bij de andere meiden, bij mij deed ze wel weer iets normaals. Judith voelde haar hier niet op haar gemak bij en we besloten dan ook maar te gaan. We vonden dat we wel een twix verdient hadden, deze hadden we namelijk gekocht! Wij dachten oh lekker een grote twix, waren het van die kleine dus dat viel ook een klein beetje tegen, haha!
Zondag zijn wij samen met Myrthe naar een erg mooie baai geweest. Het was de bedoeling dat we de kindercarnavals optocht zouden bekijken, maar hier hebben we niets van gezien. Volgende week een nieuwe poging, dan is er groot carnaval en zijn wij maandag t/m woensdag vrij.
We hebben de hele dag aan het strand gelegen en verder niet zoveel gedaan.

Nu is het alweer tijd om te eten en te douchen en morgen weer vroeg opstaan!

Tot de volgende keer!
Liefs,
Shauni

  • 25 Februari 2014 - 00:08

    Mama:

    Bon nochi Shauni,

    Je hebt er weer een geweldig verhaaltje van gemaakt nou ja, verhaal dus. Maar jullie moeten niet alles geloven wat ze tegen jullie zeggen dat blijkt maar weer. In dit geval was het maar goed, als jullie nog verkeerd waren gereden waren jullie nog ruim op tijd voor jullie eerste stage dag haha. Al die dieren op de weg is best lastig om te rijden, maar toch nog beter daar dan op je kamer of in bed. Echt zwaar hebben jullie het tot nu toe nog niet. Geniet maar fijn van al die feestjes daar en a.s zondag kunnen jullie nogmaals een poging doen om iets van het carnaval daar mee te krijgen hopelijk met meer succes.

    Ajoooo

    Liefs,
    Mama

  • 25 Februari 2014 - 01:05

    Ini:

    Hoi Shauni,

    En wij maar denken dat jullie het zwaar hebben daar tijdens jullie stage! Het enige wat we lezen is: nu hebben we vrij, dan gaan we zonnen, even wat eten en dan vlug naar een feestje, pfff.... zo wil ik ook wel stage lopen! Nou ja, 's morgens vroeg uit bed is natuurlijk wel ff wennen. Maar jullie hebben groot gelijk hoor, lekker genieten hoort er ook bij. Misschien kun je de kinderen uit jou klas ook een beetje jou accent leren. Dan krijg je een blond kind, dat Antilliaans praat met een achterhoeks accent, dat zou pas echt gaaf zijn. Shauni blijf schrijven en leuke dingen meemaken, geniet komende tijd ook van het bezoek van je moeder en je zus en wij houden de achterblijvers wel bezig!
    Groetjes van ons allemaal.

  • 25 Februari 2014 - 07:56

    Mandy:

    Hoi Shauni,

    Zo te horen hebben jullie daar een top leven. Even stage lopen en de rest van de dag dingen doen die je wilt! Maar goed dat die jongen jullie voor de gek had, waren jullie in ieder geval op tijd en niet eens verdwaald. Wat een prestatie op zich is. Volgens mij vermaak je je op stage ook wel, succes vandaag met dat lezen. Ennuh met al die foto's maak je ons heel erg jaloers ;)
    Je verhalen worden steeds langer.. Dus misschien kun je naast juf ook een carrière als schrijfster beginnen! Doe Judith de groetjes en tot snel.
    xx Mandy

  • 25 Februari 2014 - 10:31

    Eline:

    Hee lieve Shau,

    Weer een leuk verhaal om te lezen hihi, ik word wel steeds jaloerzer hoor! Vooral toen je die foto van St. Tropez, echt super moooi! Ik begin je wel steeds meer te missen hoor, gelukkig kunnen we skypen en veel whatsappen. Nou fijne stageweek en in het weekend veel plezier alvast bij de carnaval!

    Spreek je gauw van en lekker genieten van alles
    Maar dat doe je zo te horen zeker wel hihi
    Heeeeeel veel liefs xxx Eline


  • 26 Februari 2014 - 15:13

    Opa En Oma:

    Hallo Shauni en Judith,

    Bedankt voor je kaart. Je hebt leuke verhalen geschreven. Geniet van je tijd op Curaçao. De foto’s zijn heel mooi en die foto met die man met de gitaar vinden we wel grappig. Wat jullie allemaal beleven is leuk om te lezen (pas wel op voor die jongens daar). Jullie moeten je natuurlijk nog wel goed voorbereiden op de komst van mama en Mandy. Niet dat jullie dan ook verdwalen. Jullie zullen de weg nu vast wel wat beter kennen. Veel plezier met carnaval. Geniet van het zwemmen en de zon. En leer de kinderen daar maar het Winterswijkse dialect. Dat zullen ze vast leuk vinden. En anders zet je mama maar voor de klas. Zij wil het de kinderen ook vast wel leren.

    Groetjes Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shauni

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 6359

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 April 2014

Curaçao!

Landen bezocht: